Mówienie bywa niełatwe, zwłaszcza pod wpływem emocji. Ale zapisywanie mówienia? To już wyższa szkoła jazdy! Jednym przychodzi to naturalnie, a inni potrzebują wielu lekcji, by osiągnąć mistrzostwo. Bez wątpienia solidna porcja teorii przyda się każdemu! Jak napisać dialog i wypowiedzi narratora, by wypowiedzi postaci nabrały charakteru rzeczywistej wymiany zdań? Czytaj dalej!

Polub mój fanpage na Facebooku, by być na bieżąco z motywującą stroną Fabryki dygresji.

Spis treści

Jak pisać dialogi? Funkcje dialogu

Zanim przejdziemy do kwestii, kiedy pisać dialog wielką literą i jak poprawna interpunkcja wpływa na jakość dialogu, skupmy się na najważniejszym, czyli funkcjach dialogu.

  1. Tworzenie lub dynamizowanie akcji oraz budowanie napięcia. Dialogi mogą napędzać fabułę, wprowadzając nowe informacje, konflikty lub rozwinięcia wątków. Wypowiedzi postaci często inicjują wydarzenia lub reakcje, które prowadzą akcję do przodu.
  2. Informowanie o świecie przedstawionym. Przez dialogi autorzy mogą przekazywać informacje o realiach świata przedstawionego, takich jak tło historyczne, miejsce akcji, sytuacja społeczna i inne detale, które pomagają czytelnikowi lepiej zrozumieć kontekst fabuły.
  3. Charakterystyka. Sposób, w jaki postaci mówią – ich język, ton, wybór słów – może ujawniać ich osobowość, emocje, motywacje i relacje z innymi postaciami. Dialogi są istotnym narzędziem do budowania i rozwijania charakterów postaci.
  4. Pełnienie roli przerywnika narracyjnego. Dialogi mogą być używane jako przerywniki w narracji, aby dodać dynamiki i rytmu tekstowi. Wprowadzają one różnorodność do stylu narracyjnego i mogą służyć jako chwile oddechu między dłuższymi opisami lub monologami narratora.
  5. Uniezwyklanie formy dialogu. Współczesna literatura często bawi się konwencjami dialogowymi, przekształcając je w sposób konceptualny lub udziwniający. Takie podejście może służyć do podkreślenia sztuczności dialogów, ich intertekstualności lub cytowalności, co jest wyrazem świadomości literackiej i kulturowej autora.
  6. Zastępowanie monologów narratora. W niektórych przypadkach, dialogi mogą być ograniczane na rzecz monologów narratora lub mowy pozornie zależnej. To podejście może wskazywać na głębsze wejrzenie w psychikę postaci lub na wyeksponowanie autorskiego komentarza do wypowiedzi postaci.
  7. Wprowadzanie humoru lub puenty. Dialogi mogą być również używane do wprowadzenia elementów humorystycznych, dowcipów czy point, które ożywiają narrację i angażują czytelnika na emocjonalnym poziomie.
  8. Wyrażanie intertekstualności i cytowalności. Współczesne dialogi często odzwierciedlają świadomość ich wcześniejszych użyć literackich. Autorzy mogą celowo ujawniać wtórność słów postaci, podkreślając intertekstualność dialogów i ich miejsce w literackiej tradycji.

Dialogi pełnią w literaturze 8 funkcji, od fabularnych i charakterologicznych po stylistyczne i metaforyczne. Są nie tylko narzędziem narracyjnym, ale również środkiem wyrazu artystycznego, który pozwala autorom na eksperymentowanie z formą i treścią.

dialogi

Wypowiedź bohatera, która poruszy czytelnikiem

Umiejętność mówienia, czyli retoryka, jest niezwykle trudną sztuką.

Niejednokrotnie żałowałam, że lepiej mi pisać, niż mówić. Na szczęście przez lata się to zmieniło. Ukończyłam kurs wystąpień publicznych, a doświadczenia życiowe nauczyły mnie cierpliwości do siebie i ludzi. Teraz zdecydowanie mówię lepiej, choć jednocześnie mniej. A jeżeli otaczający mnie ludzie mówią coś, z czym nie do końca się zgadzam, w większości przypadków wzruszę tylko ramionami.

Chociaż to zależy… Ale nie o tym.

Gdyby jednak na uniwersytetach wciąż uczono ars bene dicendi*, bazując choćby na radach Cycerona, życie mogłoby być łatwiejsze. Bez zbędnego stresu potrafilibyśmy podejść do urzędu i nakłonić panią w okienku, by nam pomogła, mimo że kończy pracę za pół godziny, więc w danym momencie nie ma ochoty na podejmowanie żadnej nowej sprawy (która zajmie ze trzy minuty). Ale nic to, trzeba sobie radzić samemu, czerpiąc wiedzę z mądrych ksiąg, od mądrych ludzi i z własnego doświadczenia, co również jest bardzo ciekawe.

Pisząc powieść, opowiadanie, nowelę czy jakikolwiek inny utwór prozatorski, w jaki zamierzasz wpleść dialog, pamiętaj, że Twoja postać prawdopodobnie również nie wylądowała na kursie retoryki. Dlatego nie dość, iż nie musi posługiwać się pełnymi epitetów zdaniami, może zostać również często opacznie zrozumiana.

Jak w życiu.

Im bardziej dialog odwzajemnia naturalny sposób komunikowania się, tym zdatniejszy do spożycia. Nawet jeśli wiąże się to z użyciem wulgaryzmów, wielokropków czy onomatopej.

Przedtem jednak warto się zastanowić, co wpływa na to, że dany bohater mówi tak, a nie inaczej. Są to najrozmaitsze czynniki, głównie środowiskowe. Wyobraź sobie postać albo weź taką, którą już stworzyłeś. I sprawdź, czy to, jaka jest, na pewno odpowiada temu, jak mówi.

dialog, dobry dialog

Co zatem głównie definiuje mowę bohatera?

1) Pochodzenie etniczne.

Na Mazurach mówią inaczej, niż na Śląsku. I choć zarówno w krainie jezior, jak i na południu Polski, językowi nieobce są niemieckie zwroty, to akcent rozkłada się w zupełnie inny sposób.

Z kolei Poznaniacy przy każdej okazji uwielbiają mówić, że niosą zakupy w tytce, a na końcu zdania dodają melodyjne tej! Jeśli Twoi bohaterowie pochodzą z różnych części Polski, warto opisać to w tekście dla jego urozmaicenia.

Co jednak, gdy pochodzą z różnych części świata?

Nic prostszego. Czasem warto wpleść zwrot w innym języku lub jakieś słówko. Warto też jednak poczytać o kulturze tamtych krajów, jeśli nie mieliśmy z nią wcześniej do czynienia. Zachowanie Induski będzie się różnić od zachowania Amerykanki, co koniecznie trzeba uwzględnić. To samo, jeśli chodzi o wyznanie. Bogobojna muzułmanka krzycząca na męża jest bowiem abstrakcją. (Czego bardzo żałuję, no ale…).

Dbaj zatem o zachowanie spójności.

2) Wykształcenie.

To jasne, że osoba, która skończyła swoją edukację na poziomie podstawowym, obracała się od tego czasu w mętnym środowisku skupionym wokół butelki taniego wina i wyłudzania od przechodniów drobnych, nie będzie mówiła kwiecistymi zdaniami, chociaż taki paradoks zapewne byłby komiczny.

Zastosowałam podobny w Piromanach, przy tworzeniu postaci Kiryła, prostolinijnego chłopaka, dresa, który przyjechał z Ukrainy do Poznania, by poślubić Polkę i w ten sposób zdobyć obywatelstwo. Kirył uwielbia palić trawkę, ale z powodu zamiłowania do książkowej fantastyki, perfekcyjnie mówi po polsku, i to w starodawnym stylu, jakiego nie powstydziłby się (być może) hrabia Fredro. Taki zabieg miał wywoływać efekt komiczny, chociaż może bardziej nadać postaci oryginalniejszego rysu indywidualnego. Czy się udało? Nie mnie sądzić. (Ale ci z Was, którzy przeczytali, mogą pyknąć w komentarzu swoją opinię; zapraszam, polecam, pozdrawiam, Emilka).

3) Wiek.

Sońka Karpowicza nie będzie mówiła yolo, ręczę Wam; w spokoju poprowadzi przez wieś swoją krasulę, a gdy w pobliżu zatrzyma się merol z warszawską rejestracją, skwituje to w następujący sposób: Tfu, myśli Sonia, prystanuli i budać scać. Nie każda babulinka musi mówić językiem z początków ubiegłego stulecia, ale pamiętajcie, że poglądy takiej kobiety będą w większości bardziej konserwatywne od nastolatki, która żyje w świecie TikToka.

dialog, jak napisać dialog, pisanie dialogu, dobry dialog, jak napisać dobry dialog

Kadr z filmu Kawa i papierosy

4) Relacje.

Tak jak i w życiu, tak w literaturze relacje definiują sposób wyrażania się do rozmówcy; tylko recydywista nazwie nauczycielkę szmatą (prosto w oczy, wiadomo, bo po dzwonku kończącym lekcje różne rzeczy się zdarzają). Wracając do Piromanów: nawet Szoszana… No, nawet Szoszana potrafiłaby się powstrzymać, gdyby było trzeba. Chociaż sama co do tego mam pewne wątpliwości…

5) Odczucia względem tematu rozmowy.

Przecież nie wszystkim pasuje temat dyskusji, niektórych może nudzić, innych nadmiernie ekscytować. Postaraj się to wyrazić.

Uwzględniając powyższe aspekty, wiesz już mniej więcej, jak zapisać wypowiedź jednego bohatera, ale niekoniecznie, jak napisać dialog.

Stylizacja to jedno, ale kontekst to drugie.

Nawet prymuska z najlepszej klasy w ogólniaku może zakląć, gdy zobaczy swojego chłopaka, całującego obcą dziewczynę. Są sytuacje, w których ludzie, jakich niby dobrze znamy, zachowują się w sposób kompletnie nieprzewidziany. Pozwól, by ta zasada z rzeczywistości przeniosła się również na kartki papieru. W końcu kto by pomyślał, że Bilbo Baggins jednak opuści swój Pagórek? Na pewno nie Bilbo.

Teraz może trochę się zdziwisz, ale dialog, a nawet jego zapis, to nie tylko słowa rzucane przez dwójkę lub więcej rozmówców. Bywa wręcz przeciwnie. Podskórnie czujemy przecież intencje drugiej osoby, nawet, jeśli jej słowa wyrażają co innego. Znamy jej punkt widzenia i nasz stosunek do nas. Dlatego Lidia, bohaterka Piromanów, widząc uśmiechającego się Nieboskiego, nie zapyta, co wywołało u niego taką szczęśliwość (a jeśli już, zrobi to ironicznie). Łącząca ich relacja jest o wiele bardziej skomplikowana, dlatego Lidia może nawet z agresją zapyta: O co ci do cholery chodzi?! I ta wypowiedź bohatera, a w tym przypadku bohaterki, będzie zdecydowanie bardziej naturalna, adekwatna do tego, co dzieje się na planie emocjonalnym.

W ten sposób dialog staje się fenomenalnym narzędziem do ukazania charakteru postaci. Najlepiej właśnie zrobić to przez słowa samego bohatera, a nie opis jego odczuć czy osobowości. Narrator wcale nie załatwi sprawy tak dobrze jak sama postać. Daj się jej wypowiedzieć, jeżeli już zdecydujesz się, by napisać dobry dialog. A wtedy postaraj się, by nie był jałowy. Okraś go narracją.

dialog, stowarzyszenie umarłych poetów

Jak zapisywać dialogi? Wtrącenia narratora

By dowiedzieć się, jak powinien wyglądać dobry zapis rozmowy, rzućmy okiem na przykładowe dialogi.

Bardzo podobały mi się krótkie opisy miejsc u Jakuba Żulczyka w przerwach między dialogiem, choćby w Ślepnąc od świateł.

 Widzę, jak bierze do rąk filiżankę z kawą, i już wiem, że dalej robi to, co robił.

– Słyszałem, że się grubo szykujecie na Śródmieście – mówi.

– Co znaczy: grubo? – pytam.

– Te hipsterownie w centrum. Słyszałem, że się kręcicie. Wiesz, ja nie siedzę w imprezach – dodaje i mruga okiem.

Wszystko jasne. Patrzy na swoją certinę, powoli, abym o niej nie zapomniał.

– Zawsze ktoś kręci się wokół czegoś – odpowiadam.

– Słuszna uwaga – dodaje. – Dla ciebie to musi być żyła złota, kurwa. Ale ja też ostatnio nie narzekam.

– Nigdy nie narzekałeś – odpowiadam.

To prawda. Zawsze był z siebie zadowolony.

Kelnerka przynosi mu jego jajka po benedyktyńsku. Przez chwilę dokładnie je ogląda, jakby szukał mikroskopijnych zabrudzeń.

– Słyszałem, że plują tu do jedzenia – mówi.

– To czemu tu przychodzisz? – pyta Pazina.

– Bo jest niezłe, nawet jeśli do niego plują – mówi, odkrawa widelcem połowę posiłku i ładuje go sobie do ust.

Je brzydko, mlaszcze. Jest z Gocławia, z rodziny, w której nie nauczono go normalnie jeść.

– Wszędzie plują do jedzenia – zwracam mu uwagę.

Uzupełnianie dialogu wydarzeniami z tła, gestykulacją bohaterów oraz opisem czynności, jakie przy okazji rozmowy wykonują, od razu punktuje. Sprawia, że kiedy postaci toczą ze sobą dyskusje, świat wcale nie zastyga w bezruchu, tylko żyje dalej.

Jeśli chcesz wiedzieć, jak pisać dialogi, o takich dopełnieniach również warto pamiętać. Wypowiedzi bohaterów pozbawione narracyjnej przestrzeni często bywają jałowe. Czytelnik może się albo pogubić w tym, co mówi konkretny bohater, a co inny (zwłaszcza, gdy w rozmowie uczestniczy wiele postaci). Można też wówczas odnieść wrażenie, że bohaterowie wiszą w powietrzu. Narracja to istotny element każdego dialogu w opowiadaniu.

W końcu piszesz opowiadanie lub powieść, a nie dramat czy scenariusz serialu!

Wypowiedzi narratora. Wzbogać swoje słownictwo!

Podstawowe zasady pisania utworu literackiego mówią, by pisać w sposób klarowny. To, że czytelnik ma zrozumieć Twoje pisanie, nie oznacza jednak, że masz posługiwać się najprostszym słownictwem. Jeśli chcesz naprawdę zachwycić odbiorcę, Twój słowny arsenał powinien mieć jak najszersze spektrum. To rozwiąże też problem powtórzeń, z którym tak często walczę jako redaktorka.

Poniżej przedstawiam Ci drobną ściągawkę. Zobacz, jak bogaty jest język polski. W zapisie dialogów, by uwypuklić emocje, kolejną wypowiedź bohatera urozmaić poprzez wtrącenie narratora. Możesz skorzystać z poniższych czasowników. Na zdrowie!

Emocja Czasowniki
Radość ucieszył się, uradował się, zaśmiał się, roześmiał się, śmiał się, cieszył się, rozbawił się
Smutek zasmucił się, wyznał, jęknął, wysapał, zasmucony, płakał, lamentował
Złość warknął, fuknął, burknął, zakpił, zaperzył się, huknął, wybuchnął, wrzasnął, ryknął, rozgniewał się, zezłościł się, zniecierpliwił się, zirytował się, żachnął się, wściekł się, zazgrzytał, wybuchł, wrzasnął
Zdziwienie zdumiał się, zdziwił się, zauważył, zszokowany, zaskoczony, zaniemówił
Pewność siebie orzekł, oświadczył, oznajmił, zapewnił, zaręczył, zagadnął, ogłosił, zapewniał, oświadczył, twierdził
Niepewność zająknął się, zakłopotał się, zaciął się, zastanawiał się, zadumał się, domyślił się, dopytywał się, wątpił, niepewnie, niezdecydowany
Zainteresowanie drążył, pytał, dopytywał się, zgodził się, badał, węszył, pytał
Zmęczenie westchnął, stęknął, sapnął, wymamrotał, wydukał, wysapał, wystękał, zmęczony, wyczerpany, opadał z sił
Zaskoczenie wykrzyknął, zakrzyknął, zawołał, wydukał, zaskoczony, zdumiony, osłupiały
Obrona zaoponował, zaprotestował, sprzeciwił się, usprawiedliwił, odpierał, bronił, argumentował
Zgoda zgodził się, przytaknął, zaakceptował, potwierdził
Pogarda prychnął, zadrwił, zakpił, lekceważył, kpił, wyśmiewał
Strach bąknął, syknął, drżał, bał się, przerażony
Obrażenie obruszył się, oburzył się, urażony, dotknięty, oburzony

Zasady pisania dialogu. Czego nie robić?

Dlaczego wobec tego, skoro widać już, że można napisać dobry dialog, wcale za taką formą urozmaicenia tekstu nie przepadam? Ponieważ łatwo można się tutaj wyłożyć , a sporo autorów traktuje dialogi jako obligatoryjne w swojej twórczości z niewłaściwych powodów.

Oto błędy popełniane w opowiadaniach i powieściach przez początkujących autorów.

  • Akcja toczy się często tylko w dialogach. Mam wrażenie, że ten błąd wynika z nieoczytania twórców. Autorzy teraz przeważnie oglądają seriale zamiast czytać albo wysłuchują audiobooków. W polskich telenowelach akcja faktycznie to głównie rozmowy, aktualnie nie tylko człowiek-człowiek, ale człowiek-telefon-człowiek czy człowiek-skype-człowiek. A ja jestem już przemęczona nieustanną, czczą paplaniną. W mediach. Na ulicy. Gdziekolwiek. Gada się, byle tylko gadać, a tego zdecydowanie nie lubię, nieważne, czy w życiu, czy w sztuce. Nie da się przejść przez życie paplając. Poza rozmowami dzieją się wydarzenia, które generują emocje, mogące być zaczątkiem zupełnie nowej linii fabularnej.
  • Wymiana zdań między bohaterami często obfituje nie tylko w błędy językowe, ale i brak zróżnicowania wypowiedzi oraz autentyczności. Tak naprawdę wszystkie postaci to jeden bohater z tymi samymi problemami, często pozbawiony głębi postaci, wypowiadający się w identyczny sposób. Takie nieudane wypowiedzi często wskazują na głębszy problem w pisaniu, występujący już na etapie konstrukcji bohatera. By dopracować ten element, sięgnij po Karty pracy. Bohater Prawdziwy! W ten sposób zbudujesz głęboki charakter postaci, która zostanie w sercu czytelnika na długo!
  • Nie naśladuj mowy potocznej, pod żadnym pozorem nie pisz zawsze tak, jak mówisz! W dialogu mogą pojawić się zwroty takie jak yhym, spoko, narka, ale jeżeli w taki sposób ma wypowiadać się postać profesora, zamiast bycia wiarygodnym, wydźwięk dialogu stanie się komiczny lub wręcz godny pożałowania.
  • Dialog w opowiadaniu osoby z aspiracjami pisarskimi, ale jeszcze przed debiutem, często pozbawiony jest funkcjonalności, a to już największy zarzut. Jeżeli dany dialog da się z książki wyjąć, a fabuła oraz charakter postaci dalej będzie zrozumiały, to znaczy, że taki dialog w opowiadaniu jest błędny i należy go wyeliminować.

pisanie dialogu, jak napisać dialog, dobry dialog

Cisza przy­jacielu, roz­dziela bar­dziej niż przes­trzeń. Cisza przy­jacielu nie przy­nosi słów, cisza za­bija na­wet myśli.

Może w pewnym sensie Halina Poświatowska, autorka powyższego cytatu, ma słuszność: cisza bywa najcudowniejszym rodzajem muzyki.

A to, co niewypowidziane, bywa najbardziej istotne.

Wypowiedzi bohatera nie muszą być zapisane w dialogach!

Jesteś ciekaw, jak można inaczej? Zapisz się do newslettera. Tam otrzymasz powiadomienie o kolejnych warsztatach pisarskich on-line. Wśród absolwentów są osoby, które wydały swoją debiutancką książkę w dużych wydawnictwach!

Dołącz do Załogi Fabryki Dygresji!

Jeśli potrzebujesz motywacji, dzięki której wreszcie ukończysz swój tekst, szczegółowych porad na temat wydawania oraz marketingu książki, dobrze trafiłeś!
W gratisie też pierwsze strony mojego e-booka 7 grzechów głównych debiutanta!
* pola wymagane

Możesz też sprawdzić ofertę współpracy indywidualnej, także przynoszącej świetne efekty.

Zapraszam! Rozwijaj się twórczo!

Jak napisać dialog? Kwestie techniczne, interpunkcja i ortografia

Aby poprawnie napisać dialog w języku polskim, zwróć uwagę na kilka istotnych kwestii technicznych związanych z pisownią, interpunkcją i ortografią.

  1. Nowa wypowiedź jako nowy akapit
    • Każda nowa wypowiedź w dialogu zaczyna się od nowego akapitu (czyli od nowej linii) z wcięciem.
    • Wprowadzenie nowego mówcy powinno być jasne i czytelne.
  2. Użycie półpauzy (–) na początku wypowiedzi
    • Dialogi są oznaczane półpauzą, po której następuje spacja.
    • Należy unikać dywizów (-), które nie są poprawne do oznaczania dialogów.– Jak się masz? – zapytała Marta.

      – Wszystko w porządku – odpowiedział Jan.

  3. Kropka na końcu narracji i odpowiednia interpunkcja w dialogach
    • Jeśli po wypowiedzi następuje narracja, zakończona powinna być ona kropką, a narracja zaczyna się małą literą.
    • Pytajniki, wykrzykniki i wielokropki w wypowiedzi nie zmieniają wielkości litery po nich następującej narracji.– Czy wszystko w porządku? – zapytała Marta.

      – Tak, wszystko w porządku! – odpowiedział Jan.

      W tym szczególnym przypadku zwróć też uwagę na to, że znaki interpunkcyjne, a zwłaszcza znaki przestankowe jak wykrzyknik i znak zapytania, już przekazują odbiorcy informację, że zostało zadane pytanie lub też wypowiedź bohatera została nacechowana przez podniesiony ton głosu. A zatem ze stylistycznego punktu widzenia, jeżeli posługujemy się znakiem zapytania, nie w każdym przypadku należy uruchamiać narratora i tłumaczyć czytelnikowi, że ktoś o coś zapytał. Wręcz przeciwnie, im mniej takich didaskaliów, tym lepiej. Stosujmy czasownik oznaczający sposób mówienia jak najrzadziej, głównie po to, by nakierować odbiorcę na to, jaka postać w danym momencie się wypowiada, jeżeli nie jest to możliwe do samodzielnego zinterpretowania.

  4. Zasady zapisywania didaskaliów (opisów działań bohaterów)
    • Didaskalia, czyli opisy działań lub stanów bohaterów, powinny być oddzielone od wypowiedzi myślnikami: pauzami (—) lub półpauzami (–). Unikaj dywizów, czyli tej najkrótszej kreseczki (-), bo służą one albo do łączenia wyrazów (np. różowo-zielony), albo do wypunktowywania wypowiedzi.
    • Didaskalia dialogowe (opisy odnoszące się bezpośrednio do wypowiedzi) nie zaczynają się wielką literą. Wielkiej litery potrzebujesz wszak, by w swojej powieści opisać inne czynności wykonywane przez bohatera. Oto różnice.
      • Małej litery używamy przy czasownikach takich jak np. powiedział, rzekł, krzyknął, odparł, wybełkotał, które odnoszą się do stylu mówienia. Np.– Teraz wiesz już wszystko! – zawołał z dumą czarodziej.
      • Wielką literę używamy w didaskaliach do opisu innej czynności, niezwiązanej z mówieniem.– Teraz wiesz już wszystko! – Poklepał ucznia po ramieniu.
    • Zdania kończymy kropką. Należy pamiętać, że w tym wypadku jedno zdanie może zawierać się i z tego, co powiedział bohater, i z opowiadania narratora. Np.– Co dzień wstaję przed wschodem słońca, by rozkoszować się ciszą w domu – powiedział Marek.

Mam nadzieję, że te porady pomogą Ci stworzyć poprawny zapis dialogu.

Pamiętaj jednak, że jako autor nie jesteś w stanie wychwycić wszystkich swoich błędów, dlatego przed wysłaniem książki do wydawnictwa, dla pewności skorzystaj z korekty tekstu. Jeśli zaś stawiasz na self-publishing jako samowydawca, korekta jest obligatoryjna! Pamiętaj też, by strzec się wydawnictw vanity, czyli firm usługowych podszywających się pod wydawnictwa. Choć obiecują korektę tekstu, w istocie często pomijają ten punkt umowy.

Chcesz współpracować? Odezwij się na kontakt@fabrykadygresji.pl

Twoja

__________________________________

Ten blog jest dla Ciebie. Wszystkie treści tworzę, by dodać Ci wiatru w żaglach! Pomóż mi zdobyć i przekazać Ci jeszcze więcej ciekawej wiedzy: wesprzyj tę formę twórczości, stawiając mi kawę. Dobro wraca!

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Czytaj także:

Debiut literacki. Napisałam książkę i co dalej?

Środki stylistyczne – definicja, podział, rodzaje i przykłady z literatury

12 aplikacji do pisania książek – w tym moi ulubieńcy!

Jak napisać dobry wiersz? 10 złotych wskazówek – Najlepszy poradnik dla początkujących poetów

3 zaskakujące rzeczy, których nauczył mnie Neil Gaiman podczas Masterclass

 

Jak napisać dialog?

by Emilia Nowak time to read: 14 min
12

Chcesz napisać książkę, która będzie się dobrze sprzedawać? Dołącz do Załogi Fabryki Dygresji!

Razem pokonujemy literackie sztormy. Niestraszna nam twórcza blokada czy góra lodowa w postaci nieuczciwego wydawcy. Jeżeli potrzebujesz motywacji oraz profesjonalnej wiedzy o pisaniu, wydawaniu i marketingu książki, która poprowadzi Cię prosto do wymarzonego celu, jesteś w dobrym miejscu! Zapraszam na pokład! 

 

Dziękuję za zapis, a teraz sprawdź swoją skrzynkę mailową i potwierdź subskrypcję!