Ciekawi Cię selfpublishing? A może zastanawiasz się, czy wydanie książki jest bardzo skomplikowane? Przedstawię dla Ciebie pokrótce kulisy pracy nad tekstem oraz omówię inne czynności, które wchodzą w powstawanie książki, byś zyskał podstawową wiedzę. Zainteresowany? Zapraszam!

Krok pierwszy: koncepcja.

Przede wszystkim powinieneś mieć skończony tekst. Jeżeli uważasz, że jest on dopracowany (w czym na pewno pomoże Ci recenzja), warto pomyśleć o dalszej części działań. Powinieneś sobie odpowiedzieć na poniższe pytania:

  • Do kogo skierowana jest moja książka i co zyska czytelnik dzięki jej lekturze?
  • Jak chciałbym sprzedawać moją książkę? (Tylko przez Internet, na spotkaniach autorskich a może w księgarniach stacjonarnych)?
  • Ile nakładu trzeba wydrukować?
  • Czy mam pieniądze, by zainwestować w wydanie?
  • Jak widzę swoją okładkę?
  • Jaki rodzaj promocji będzie dla mnie najodpowiedniejszy? (Czy jesteś osobą, nie bojącą się wystąpień publicznych czy może wolałbyś się zbytnio nie udzielać)?

A także przygotować zdjęcie, biogram i krótką zajawkę książki, które znajdą się na czwartej stronie okładki. Warto też mieć efektowny fragment książki na skrzydełko lub do materiałów promocyjnych, np. pressbooka.

Krok drugi: redakcja

Czy wydajesz książkę w wydawnictwie tradycyjnym, usługowym, czy jako selfpublisher, tego kroku nie da się ominąć.

Krok trzeci: layout i skład publikacji

Layout to koncepcja wnętrza książki. Wybiera się odpowiedni font, krój czcionki, rozmieszczenie ewentualnych ilustracji… Mówiąc prościej: opracowuje wygląd tekstu. A później rozmieszcza się go na stronach tak, by był dostosowany do wszelkich norm typograficznych. Składacz sprawia, by tekst wyglądał estetycznie i efektownie, dzięki czemu oko czytelnika będzie mieć frajdę z lektury.

Krok czwarty (można nad nim pracować równocześnie z krokiem drugim lub trzecim): okładka

Na podstawie koncepcji autora grafik wykonuje projekt. Powinien być nie tylko estetyczny, ale i kuszący pod względem marketingowym. Ma wabić potencjalnego czytelnika, być adekwatny do treści i skłaniać do zakupu.

Krok piąty: korekta techniczna

Specjalista musi obejrzeć wnętrze książki, by wyeliminować wszelkie błędy typograficzne. To samo, jeśli chodzi o okładkę. Nie można dopuścić, by w książce były nierówne przestrzenie między wersami lub zbyt małe marginesy. To może bardzo zrazić czytelnika do lektury.

Krok szósty: druk książki

Sprawdzona drukarnia to podstawa. Jeśli nie jesteś w komitywie z drukarzem, mogą przydarzyć Ci się naprawdę rozmaite, niemiłe historie (od ściętego tekstu po rozpadające się strony, bo użyto zbyt mało kleju). Zresztą, o różnych komplikacjach w trakcie procesu wydawniczego oraz druku możesz przeczytać, otrzymując materiały po zapisaniu się na mój newsletter.

Dołącz do Załogi Fabryki Dygresji!

Jeśli potrzebujesz motywacji, dzięki której wreszcie ukończysz swój tekst, szczegółowych porad na temat wydawania oraz marketingu książki, dobrze trafiłeś!
W gratisie też pierwsze strony mojego e-booka 7 grzechów głównych debiutanta!
* pola wymagane

Krok siódmy: dystrybucja

Książkę trzeba jeszcze sprzedać. Nawet, jeśli będziesz współpracować ze wszystkimi hurtowniami w Polsce (co jest wyczynem równym mniej więcej wepchnięciu na szczyt góry Syzyfowego głazu) oraz księgarniami internetowymi, łatwo polegniesz, jeśli nie opracujesz strategii marketingowej. Kiedy jednak masz plan promocji i konsekwentnie go realizujesz, obserwowanie rosnących statystyk sprzedażowych jest czystą przyjemnością.

Ile trwa taki proces?

Sprawnie skoordynowane działania pod opieką specjalisty nie powinny trwać więcej niż pół roku. Standardowo są to nawet trzy lub cztery miesiące. Zdarza się jednak, że proces wydawniczy potrafi przeciągnąć się… w nieskończoność. Jeśli wiesz, że nie do końca jesteś za pan brat z planowaniem czy organizacją, a zarządzanie zespołem to nie jest Twoja mocna strona, zdecydowanie lepiej zdaj się na zaufaną osobę, która zrobi to za Ciebie. Sprawdź też, co Fabryka Dygresji proponuje w zakresie usług wydawniczych!

Z jednej strony wydawanie książki może być wspaniałą przygodą, rozwijającą i dającą mnóstwo satysfakcji, z drugiej to potężny projekt, w którym bardzo wiele czynności może się wymknąć spod kontroli.

Jeśli artykuł Ci się przydał, nie bój się go udostępniać. Proszę też o symboliczną łapkę w górę na Facebooku. To bardzo miła forma wsparcia!

I pamiętaj, że jeśli masz jakiekolwiek pytania, pisz śmiało na fabrykadygresji@gmail.com

Twoja

10 powodów, dla których powinnaś napisać książkę!

Skąd wziąć pieniądze na wydanie książki?

Czy można nauczyć się pisania i jak to zrobić?

Wydanie książki krok po kroku. Wiedza o procesie wydawniczym w pigułce!

by Emilia Nowak time to read: 3 min
8

Chcesz napisać książkę, która będzie się dobrze sprzedawać? Dołącz do Załogi Fabryki Dygresji!

Razem pokonujemy literackie sztormy. Niestraszna nam twórcza blokada czy góra lodowa w postaci nieuczciwego wydawcy. Jeżeli potrzebujesz motywacji oraz profesjonalnej wiedzy o pisaniu, wydawaniu i marketingu książki, która poprowadzi Cię prosto do wymarzonego celu, jesteś w dobrym miejscu! Zapraszam na pokład! 

 

Dziękuję za zapis, a teraz sprawdź swoją skrzynkę mailową i potwierdź subskrypcję!