Jeżeli czasem fantazjujesz o swojej pisarskiej karierze, Literackiej Nagrodzie Nobla i byciu ambasadorem Mercedesa, nie zapominaj, że między Tobą a Twoją świetlaną przyszłością staje redaktor. To on podejmie decyzje, czy wkrótce sięgniesz gwiazd, czy będziesz musiał rozetrzeć pośladki po solidnym kopniaku.

W dużych wydawnictwach tradycyjnych (czyli takich, które inwestują w wydanie książki), pracuje redaktor, który odpowiada za komunikację z autorami zgłaszającymi swoje dzieła do publikacji. To pierwsza osoba, z jaką będziesz mieć kontakt, więc warto zadbać, by Twoja wiadomość była ciekawa, sympatyczna i pełna szacunku do drugiego człowieka.

Jeśli uda Ci się pokazać, że jesteś twórcą, którzy może przynieść wydawnictwu pieniądze, Twoja praca trafi do recenzenta, najczęściej pracującego dla firmy zdalnie, na zlecenie.

Jeżeli jego opinia będzie pozytywna (a czasem takich opinii potrzeba kilka, od różnych recenzentów), Twój utwór pójdzie dalej, np. do kolegium redakcyjnego. Ludzie ustalający harmonogram wydawniczy w danym roku porozmawiają o Twoim tekście i wydadzą wyrok.

17 błędów, które dyskwalifikują Twój tekst u wydawcy

Pierwszy szczebelek to jednak redaktor od propozycji wydawniczych. By przeskoczyć wyżej, potrzebujesz jego przychylnej opinii. I bądź pewien, że cokolwiek pomyśli o Tobie czy o Twojej książce, nie będzie to ani jedna z poniższych rzeczy!

1. To jest genialne. Nigdy w życiu nie przeczytałem nic tak dobrego. Nabokov? Tołstoj? Olga Tokarczuk? Mogą tylko lizać pięty temu autorowi! 

2. Oddam swoją roczną wypłatę, by autor mógł otrzymać godne honorarium! 

3. Błędy ortograficzne już w wiadomości? To wcale nie znaczy, że w załączonym maszynopisie też pojawią się błędy! 

4. Z tego będzie epickie dzieło filmowe. Mam tylko jeden problem: do kogo zadzwonić? Do Ridleya Scotta czy Stevena Spielberga? Czy będą w stanie oddać fenomen tej powieści? 

5. Och, zakochałem się w głównej bohaterce, Jennifer. Cóż z tego, że jej ojciec to gubernator, ona chodzi do liceum w Pcimiu Dolnym, a jej chłopakiem jest Jared Leto? Według mnie wszystko trzyma się kupy!

6. Wszyscy bohaterowie są dopracowani. To, że składają się jedynie z włosów oraz oczu, nie powinno dla nikogo stanowić problemu. Kogo obchodzi ta cała zasrana psychologia czy motywacja do popełnienia zbrodni? To sala sądowa czy literatura, do cholery?! 

7. Tego autora będę traktować priorytetowo.

8. Ciekawe, czy jeśli go poproszę, zrobi sobie ze mną selfie albo da autograf? 

9. Nie mam żadnych uwag!

10. Jeśli zarząd wydawnictwa nie zgodzi się tego wydać, wezmę kredyt i sam założę firmę, żeby tylko to arcydzieło mogło trafić na półki księgarskie!

Dołącz do Załogi Fabryki Dygresji!

Jeśli potrzebujesz motywacji, dzięki której wreszcie ukończysz swój tekst, szczegółowych porad na temat wydawania oraz marketingu książki, dobrze trafiłeś!
W gratisie też pierwsze strony mojego e-booka 7 grzechów głównych debiutanta!
* pola wymagane

Jeśli zatem piszesz książkę albo już nawet napisałeś i myślisz o zgłoszeniu jej do wydawnictwa… Najpierw koniecznie skorzystaj z usług profesjonalnego recenzenta, który powie Ci, czy czegoś przypadkiem nie należy jeszcze w tekście dopracować!

Twoja

Jak promować książkę w social media? Facebook, Instagram, Pinterest

Ćwiczenia na kreatywne pisanie: pośmiejmy się!

Jak zabezpieczyć tekst przed kradzieżą? Poznaj prawo autorskie

 

10 rzeczy na temat twojej książki, których redaktor w wydawnictwie NIGDY NIE POMYŚLI

by Emilia Nowak time to read: 2 min
5

Chcesz napisać książkę, która będzie się dobrze sprzedawać? Dołącz do Załogi Fabryki Dygresji!

Razem pokonujemy literackie sztormy. Niestraszna nam twórcza blokada czy góra lodowa w postaci nieuczciwego wydawcy. Jeżeli potrzebujesz motywacji oraz profesjonalnej wiedzy o pisaniu, wydawaniu i marketingu książki, która poprowadzi Cię prosto do wymarzonego celu, jesteś w dobrym miejscu! Zapraszam na pokład! 

 

Dziękuję za zapis, a teraz sprawdź swoją skrzynkę mailową i potwierdź subskrypcję!