Jeśli napisałeś książkę i nie wiesz, co dalej albo po prostu ze zwykłej ludzkiej ciekawości chcesz się dowiedzieć, jak wydać książkę, doskonale trafiłeś. Przedstawiam Ci kompendium wiedzy na temat wydania tradycyjnego i self-publishingu na podstawie moich 6 lat doświadczenia w temacie zarówno od strony autora, jak i wydawcy.

W Polsce obecnie dostępne są trzy modele wydawnicze. Jest to wydanie tradycyjne, w którym wydawnictwo decyduje się opublikować książkę autora i w niego zainwestować, a w zamian wypłaca twórcy honorarium autorskie. Mamy także self-publishing, w którym to autor jest własnym wydawcą, samodzielnie inwestuje w wydanie książki i nie musi z nikim dzielić się zyskiem ze sprzedaży. Istnieje też wydanie subsydiowane, inaczej zwane vanity press albo wydawnictwem usługowym. O vanity press i pułapkach, jakie się tam czają na niedoświadczonego autora, już pisałam. Ponieważ vanity press ma także zalety, nie jestem kategorycznie przeciwko temu sposobowi wydawania książki. Jeśli jednak chcesz zarobić na wydaniu książki, nie tędy droga.

Od czego zacząć?

Od upewnienia się, czy jesteś gotowy na wydanie książki. W artykule Piotra Lipińskiego pada na samym początku teza: To nie sztuka napisać książkę. Sztuka ją wydać. Pozwolę sobie mieć odmienne stanowisko. W 2014 roku dokładnie bym się z autorem tych słów zgodziła, ale mamy rok 2020. Człowiek przeleciał na fruwającej desce przez kanał La Manche, a Elon Musk właśnie ogłosił, że za pięć lat pierwszy człowiek postawi nogę na Marsie. Czas odgruzować świat literacki ze stereotypów i wreszcie zrobić porządek, bo idzie nowe! A zatem obwieszczam wszem i wobec:

Nie sztuka wydać książkę. Sztuka napisać ją dobrze, a potem sprzedać.

Jeśli chcesz rozwinąć swój pisarski warsztat, sprawdź ofertę albo zapisz się na newsletter, by otrzymać informację o kolejnych warsztatach. Możesz też przejść do kategorii kreatywne pisanie lub zajrzeć na YouTube Fabryki Dygresji, gdzie znajdziesz mnóstwo przydatnych materiałów. Sprzedaż książki uzależniona jest bowiem od dwóch rzeczy: połączenia jakości oraz potencjału marketingowego.

Skąd to wiem? Bo studiowałam specjalność wydawniczą, przez blisko 3,5 roku pracowałam w wydawnictwie, opublikowałam dwie powieści, fajnego e-booka pt. 7 grzechów głównych debiutanta, no i już ponad dwa lata prowadzę działalność, która skupia się na tym, by pomagać autorom.

7 grzechów głównych debiutanta

Jak wydać książkę?

Krok pierwszy: najpierw skończ więc pisać książkę, zadbaj o beta czytelników oraz recenzję profesjonalisty.

I to bez znaczenia, czy wybierzesz wydanie w sposób tradycyjny czy w drodze self-publishingu.

Wielu początkujących twórców dziwi się, kiedy mówię im, że książka potrzebuje redakcji jeszcze przed zgłoszeniem jej do wydawcy. Uważają, że to wydawnictwo powinno zająć się redakcją książki. Osoby te mają rację i… Jednocześnie jej nie mają. Bo choć wydawnictwo tradycyjne faktycznie, po podpisaniu umowy wydawniczej, przeprowadza na zgłoszonym tekście redakcję, to nie zdecyduje o wydaniu tekstu, który (co można stwierdzić w ciągu 30 sekund) nie nadaje się do publikacji. Z powodu chociażby błędnego sformatowania pliku albo nudnego początku.

Poza tym w dobie kryzysu gospodarczego wydawnictwa, jak każda firma, stara się ciąć koszty. Im mniej zatem będzie musiało zainwestować w tekst, tym chętniej zwiąże się z jego autorem.

Ile trwa oczekiwanie na odpowiedź od wydawnictwa?

Jeśli poprawnie zgłosisz propozycję wydawniczą (unikając najczęściej popełnianych błędów, które zdyskwalifikują Twój tekst), uzbrój się w cierpliwość.

Są wydawnictwa, które decydują się na współpracę w przeciągu kilku dni, maksymalnie miesiąca. W przypadku otrzymania umowy najlepiej skonsultuj ją z prawnikiem lub radcą prawnym, wyspecjalizowanymi w prawie autorskim. Pamiętaj, że wiele ustaleń można negocjować! Zabezpiecz swoje interesy jak najlepiej z myślą o przyszłości. Jeśli masz taką możliwość, porównuj oferty. Nie bierz pierwszej lepszej, tylko taką, która zagwarantuje Ci najwięcej profitów, np. spotkania autorskie w Empiku czy sensowny zysk z racji sprzedaży praw Twojej książki na rynki zagraniczne.

Inne wydawnictwa zaznaczają, że trzeba czekać na ich odpowiedź co najmniej 3 miesiące, a jeśli nikt w ciągu pół roku się z Tobą nie skontaktuje, oznacza to odmowę. Co robić, kiedy odpowiedź od wydawcy nie nadchodzi? Zachować spokój. Jeśli nikt faktycznie w rok od wysłania propozycji wydawniczej się nie odezwie, absolutnie się nie poddawaj.

Jeśli wysyłałeś swój debiut bez recenzji profesjonalisty, to chyba najwyższy czas faktycznie zasięgnąć opinii doświadczonego redaktora. Jednak jeśli miałeś już pozytywną recenzję, to najwyraźniej czas postawić na self-publishing. To wcale nie jest takie trudne czy drogie, jak mogłoby się wydawać!

Jak zdobyć pieniądze na wydanie własnej książki?

Jedną z opcji może być dofinansowanie z ministerstwa. Jeśli chcesz wydać książkę naukową, przeczytaj, jak dokonała tego Alicja Bartnicka. Innym sposobem finansowania jest crowdfunding, czyli zbiórka społeczna na jednym z portali, np. Polakpotrafi.pl czy Zrzutka. Jak wydać książkę bez wydawcy, nie inwestując własnych pieniędzy, mówi w podcaście Mała Wielka Firma dr Maciej Dutko. To skomplikowany proces, który bywa bardziej angażujący od samego wydania książki. I nie ma absolutnie nic wspólnego z żebraniem, choć niektórzy pewnie zawsze będą wychodzić z takiego założenia. To raczej forma przedsprzedaży produktu oraz marketingu społecznościowego.

Można też naturalnie zarobić lub uzbierać w drodze oszczędzania. Absolutnie odradzam kredyty. Lepiej solidnie się przygotować finansowo, sporządzając  biznesplan na sprzedaż książki jak Michał Szafrański!

Bo wydanie książki to naprawdę świetna inwestycja, która może się zwrócić oraz przynieść Ci naprawdę genialny dochód pasywny. Sprawdź, ile można zarobić na książce.

Dołącz do Załogi Fabryki Dygresji!

Jeśli potrzebujesz motywacji, dzięki której wreszcie ukończysz swój tekst, szczegółowych porad na temat wydawania oraz marketingu książki, dobrze trafiłeś!
W gratisie też pierwsze strony mojego e-booka 7 grzechów głównych debiutanta!
* pola wymagane

Jak wydać książkę krok po kroku?

Na to pytanie szczegółowo odpowiadam w artykule self-publishing w pigułce. Tutaj zaznaczę, że ważny jest zaufany, sprawdzony, rzetelny zespół, złożony z redaktora, grafika, operatora DTP (a więc łamacza) i co najmniej dwóch korektorów (im więcej par oczu do czytania, tym mniejsza szansa, że w druku znajdą się wpadki). Oprócz wysokiego poziomu merytorycznego niezwykle istotna jest również szata graficzna. Okładka książki musi nie tylko być estetyczna, ale też dopasowana do odbiorcy i spełniająca funkcje marketingowe. Warto skorzystać z usług drukarni. Jako self-publisher możesz nie mieć dostępu do takich cen, jakie mają stałe klienci, czyli wydawnictwa oraz inne firmy wydawnicze, ale zawsze jest pewne pole do negocjacji. Pamiętaj, że cena druku jednego egzemplarza książki jest uzależniona od m.in. nakładu, rodzaju oprawy czy uszlachetnień.

W trakcie kryzysu wywołanego epidemią COVID-19, podczas narodowego lock downu, w Polsce zanotowano znaczny spadek sprzedaży książek papierowych. Mniejsze wydawnictwa nie zbankrutowały głównie dzięki temu, że sprzedaż wydań elektronicznych książek, czyli e-booków i audiobooków poszła w górę. Oznacza to, że inwestowanie w wydanie e-booka i audiobooka bardzo się opłaca! Nie zapominaj o tych dwóch innych formach jednego produktu.

Duże wydawnictwa domyślnie w umowach wydawniczych mają już zawarte warunki wydań elektronicznych, jeśli jednak jesteś self-publisherem, wiedz, że koszty wydania audiobooka przy książce, która liczy ok. 300 stron, to minimum 12 000 zł. Cena wydania e-booka wypada tutaj bardzo blado. Koszt dostosowania składu do wersji elektronicznej to ok. 600 zł. Istnieją serwisy, które zrobią to za Ciebie. Wystarczy poszperać w Internecie. Nie chcę w tym momencie reklamować żadnego portalu, gdyż nigdy nie odczuwałam potrzeby publikowania w ten sposób i sama nie mam doświadczeń w tym zakresie, ale Spisek Pisarzy wie sporo na ten temat.

Podstawowa wiedza na temat sposobu wydania książki

sprowadza się do schematu, który łączę poniżej. Dzięki niemu zobaczysz, która droga jest dla Ciebie najlepsza. Koniecznie daj znać w komentarzu, która droga jest dla Ciebie najlepsza!

Jak wydać książkę?

Jak wydać książkę?

Jeśli ten wpis był dla Ciebie pomocny, nie trzymaj wiedzy dla siebie, udostępnij!

Polecam Ci też lekturę poniższych postów.

Jak sprzedać książkę? 3 sposoby dystrybucji

Ile stron powinna mieć książka? Ile powieść, a ile tomik poetycki?

Przepis na wystrzałowe spotkanie autorskie. Najlepszy poradnik dla wydających książki!

Jak wydać książkę? Kompendium wiedzy

by Emilia Nowak time to read: 6 min
0

Chcesz napisać książkę, która będzie się dobrze sprzedawać? Dołącz do Załogi Fabryki Dygresji!

Razem pokonujemy literackie sztormy. Niestraszna nam twórcza blokada czy góra lodowa w postaci nieuczciwego wydawcy. Jeżeli potrzebujesz motywacji oraz profesjonalnej wiedzy o pisaniu, wydawaniu i marketingu książki, która poprowadzi Cię prosto do wymarzonego celu, jesteś w dobrym miejscu! Zapraszam na pokład! 

 

Dziękuję za zapis, a teraz sprawdź swoją skrzynkę mailową i potwierdź subskrypcję!