Jeśli chcesz się dowiedzieć, jak napisać książkę podróżniczą, powieść, romans, kryminał czy książkę dla dzieci, jesteś w dobrym miejscu. Od 10 lat zgłębiam to zagadnienie. Jestem autorką i redaktorką, a teraz przekażę Ci pakiet konkretnej wiedzy, jak zacząć pisać książkę, by ją skończyć, wydać i trafić do czytelników.
Na dobry początek zapraszam Cię do polubienia fanpage Fabryki Dygresji na Facebooku.
Spis treści
- Czy napisanie własnej książki jest trudne?
- Co daje pisanie książek? Dlaczego warto choć raz w życiu spróbować napisać książkę?
- Jak napisać książkę i czy do napisania książki potrzebny jest talent?
- Czy Twój pomysł na książkę jest dobry?
- Jak zacząć pisać książkę, aby skończyć?
- Jak zaplanować pisanie książki? Metodyka
- Jak napisać książkę? Narzędzia dla autorów – co przydaje się podczas pisania książki?
- Jak napisać książkę? Piszemy pierwsze zdanie
- Tworzymy bohaterów powieści
- Czas i miejsce akcji
- Edycja tekstu
- Korekta i redakcja tekstu – czym się różnią? Co wybrać?
- Najczęstsze błędy pisarza, czyli jak nie pisać książki!
- Jak wybrać dobry tytuł książki?
TU POBIERZESZ ROCZNĄ CHECKLISTĘ. CO NALEŻY ZROBIĆ, BY NAPISAĆ KSIĄŻKĘ W ROK???
Czy napisanie własnej książki jest trudne?
Dla początkujących pisarzy pisanie książki może być trudne. Wyposażeni jednak w solidną dawkę wiedzy i praktykę wiedzą już, że pisanie książki nie jest tak trudne, jak lot na Księżyc.
Przypomina raczej zrobienie solidnych zakupów.
Wystarczy się skupić, przygotować szczegółową listę, udać się do sklepu i nie rozpraszać tym, czego na liście nie ma, a potem, po odhaczeniu kolejnych punktów z checklisty, przejść do kasy i wyjechać z supersamu z poczuciem satysfakcji.
Pierwsze samodzielne zakupy mogą być trudne. Ale napisanie własnej książki po raz pierwszy to zdecydowanie wyzwanie, które warto podjąć.
Co daje pisanie książek? Dlaczego warto choć raz w życiu spróbować napisać książkę?
Dla mnie napisanie książki to nie tylko zabawa, ale i sposób na zarobek, i na rozwój osobisty, i na nowe przygody. Lubię pisać, choć obiektywnie rzecz biorąc, napisać dobrą książkę wcale nie jest łatwo, zwłaszcza na początku. Zdecydowanie łatwiej napisać książkę, niż wydać książkę, ale i wydanie książki bywa łatwiejsze niż jej sprzedaż. Ulubiona odpowiedź psychologów: TO ZALEŻY. Tak, pisanie książki może być samo w sobie też łatwe albo trudne w zależności od etapu, na jakim się znaleźliśmy, ale jedno jest pewne: napisać własną książkę absolutnie warto. Dlaczego?
- Wyrażanie siebie. Książka może być medium do wyrażenia swoich myśli, uczuć, doświadczeń i idei. To sposób na podzielenie się swoją perspektywą z innymi. Pełniej niż w trakcie zwykłej rozmowy, bo przecież książkę czyta się kilka godzin i można w ten sposób połączyć się z umysłem, sercem, a nawet duszą twórcy.
- Tworzenie czegoś trwałego. Książka, raz opublikowana, staje się trwałym świadectwem Twojej pracy. To dziedzictwo, które może przetrwać wiele lat i dotrzeć do wielu osób.
- Rozwinięcie umiejętności pisarskich. Proces tworzenia tekstu wymagać będzie od Ciebie pracy nad różnymi aspektami pisania, takimi jak styl, struktura fabuły, miejsce akcji, postacie, dialogi. Trzeba nauczyć się selekcjonować te naprawdę genialne pomysły od tych mniej genialnych, które tylko wydają nam się wybitne, a w istocie w grupie dwudziestu osób wpada na nie… Dwadzieścia osób. (To doskonale widać podczas warsztatów literackich, które prowadzę). Jeżeli zamierzasz urzeczywistnić swoje największe marzenie o byciu pisarzem, to nadszedł czas na postawienie pierwszego kroku, czyli rozwinięcie umiejętności warsztatowych w pisaniu. A nie zrobisz tego bez napisania własnej książki i zadebiutowania! Bo to praktyka czyni mistrza.
- Zdobycie nowych doświadczeń. Pisząc książkę, możesz zgłębić tematy, o których wcześniej nie wiedziałeś(aś) wiele. To doskonała okazja do nauki nowych rzeczy, badania zagadnień i rozwijania swojej wiedzy. Mój literacki mistrz, John Irving, by napisać Regulamin tłoczni win, spędził mnóstwo czasu w szpitalu, chodząc za lekarzami i wypytując o często bardzo niewygodne szczegóły przeprowadzanych przez nich zabiegów aborcji. Kiedy zaś pracował nad Ostatnią Nocą w Twisted River, zatrudnił się jako kucharz i serwował ludziom jedzenie! Być pisarzem to znaczy przeżyć nie jedno życie, a wiele, dlatego często powtarzam: literatura to więcej niż życie! To otwarcie na drugiego człowieka i cudowne przygody.
- Inspiracja dla innych. Twoja książka może stać się źródłem inspiracji dla innych ludzi. Możesz dzielić się swoimi doświadczeniami, wiedzą lub perspektywą, co może wpłynąć pozytywnie na innych. Może nawet zmienić ich życie. Albo wiele żyć.
- Terapia i rozwój przez pisanie. Pisanie może być terapeutyczne. Słowa mają moc! Książka może być miejscem, gdzie możesz wyrazić swoje emocje, zrozumieć lepiej siebie i przetworzyć trudne doświadczenia. Na tym etapie mojego życia pisanie ma wymiar transformujący, metafizyczny, a wręcz transcendentalny. Jak napisała wybitna powieściopisarka i eseistka Amy Tan, Pisanie o czym się tylko zechce, było najniebezpieczniejszą formą wyrażania życzeń. Zaryzykowałam i jestem zadowolona. A Ty? Odważysz się pisać, by zgłębić tajniki swojej podświadomości i wprowadzić w swoje życie więcej radości? Jeśli chcesz zrobić krok naprzód w dziedzinie rozwoju przez pisanie, sprawdź ofertę warsztatów SŁOWA MAJĄ MOC.
- Możliwość zarobku. Jeśli zdecydujesz się na publikację i sprzedaż swojej książki, może to stać się źródłem dochodu. Prawa autorskie są wspaniałym środkiem do uzyskania biernego przychodu. Wykonujesz pracę raz, a pieniądze spływają do końca życia.
Jak napisać książkę i czy do napisania książki potrzebny jest talent?
Część początkujących pisarzy, a nawet tych z długim stażem, potrafi się na ten temat tak pokłócić podczas literackich imprez, że kieliszki wina zaczynają fruwać po sali, a stoliki zostają wywrócone dużo sprawniej niż w przypadku snucia fantazji przez Sławomira Mentzena. Moje osobiste stanowisko zawarłam w poniższym filmie. Bez względu jednak na to, czy ma się talent, czy się go nie ma, jedno jest pewne: pisanie to praca, więc nawet jeśli się ten talent ma, a nic się nie robi, pisarzem się nie zostanie. A wszystkiego, także pisania książki, można się nauczyć. Bo pisanie książek to zajęcie jak każde inne.
Czy Twój pomysł na książkę jest dobry?
Gdy piszesz książkę, w pewnym momencie, niezależnie od rodzaju książki, nad jaką pracujesz, możesz przerwać proces twórczy, bo do głosu dochodzą wątpliwości. Czy ten pomysł na pewno jest dobry? I wypisujesz wtedy do wszystkich osób, które znasz, męcząc im bułę. Mało tego, piszesz też do obcych ludzi, tych, których kojarzysz z sieci. Znajdujesz adresy mailowe słynnych pisarzy i im też zawracasz gitarę. To naturalna część procesu twórczego. Wątpliwości przyjdą, ale najlepiej rozprawić się z nimi zanim rozpoczniesz pisanie książki.
Moja rada: wypisz wszystkie pomysły na książki, które masz. Masz ich 20? 50? Świetnie. Teraz wybierz ten, który absolutnie jest najlepszy. Bez którego zrealizowania absolutnie nie będziesz mógł odejść z tego świata.
Innymi słowami: jeśli w życiu dane Ci będzie napisać książkę, ale tylko jedną, jedyną, to na który pomysł postawisz?
Wiedząc, że właśnie ten pomysł stanie się bestsellerem i to przez jego pryzmat będziesz kojarzony?
Wykonaj to założenie, jeśli chcesz zacząć pisać. I wtedy żadna opinia z zewnątrz nie będzie Ci już potrzebna, bo najważniejsze jest to, co Ty jako twórca myślisz o swoim pomyśle. I oczywiście to, co chcesz przekazać czytelnikowi, bo bez odbiorcy nie ma twórcy.
Jak zacząć pisać książkę, aby skończyć?
Jak napisać książkę w taki sposób, aby po drodze się nie wywrócić i nie przeskoczyć do innego projektu? Na ten temat również nagrałam filmik, który gorąco Ci polecam. Będzie bardzo przydatny w trakcie tworzenia Twojej własnej książki, zwłaszcza dla początkujących pisarzy.
Zacząć pisanie książki może nie być łatwo, jeśli jest się osobą przed debiutem. Nie znając się na pisaniu książek, trudno zimaginować ogrom pracy, który jest przed Tobą. W trakcie pisania mogą wówczas czekać Cię blokady. Będziesz pisać tak długo, aż nagle okaże się, że nie masz pomysłów. Wtedy niełatwo od razu wymyślić coś, co będzie pasowało do fabuły. Dlatego koniecznie musisz wiedzieć, jaki sposób narracji przyjąć, a ja zapraszam początkujących autorów na specjalne warsztaty indywidualne właśnie z fabuły.
Po nich zaczniesz pisać, nie tylko wiedząc, od czego zacząć, ale także skutecznie skończysz!
Jak napisać dobrą książkę – od czego należy zacząć i jak się nie zniechęcić?
Warto zacząć od ogólnego zarysu fabuły, w trakcie której trzeba zagospodarować przestrzeń na przemianę bohatera, która zachwyci potencjalnych czytelników.
Należy rozpisać poszczególne sceny, w czym pomoże Ci skrócony opis wydarzeń.
Możesz wypisać wszystkie miejsca akcji, byś w przyszłości, już w trakcie procesu, był(a) w stanie stworzyć obfitą w scenerie powieść. Ma to ogromne znaczenie nie tylko w przypadku książek podróżniczych, gdzie łatwo nadrobić treść barwnymi zdjęciami, lecz przede wszystkim w powieści. Właśnie w tym przypadku należy zwrócić uwagę na opisy, a do narracji podejść tak, jakby była kolejnym bohaterem. Nadać jej odpowiedni charakter. Tak, aby w Twojej powieści, przy oszczędnym gospodarowaniu słowem, zostało przekazane optymalnie dużo treści, a czytelnik swobodnie zanurzył się w stworzony przez Ciebie świat.
3 pytania, które warto sobie zadać
I żeby tak się stało, by narracja płynęła, to jeśli nie wiesz, od czego zacząć, już spieszę z odpowiedzią. Zadaj sobie 3 fundamentalne pytania.
Kto to będzie czytał?
Co czyni Twoją książkę wyjątkową?
Jaka wartość ma Twoja książka dla czytelnika? (Czyli: czemu będzie chciał ją przeczytać)?
W ten sposób rozpracujesz swoją grupę docelową, co z pewnością przełoży się na fabułę i całą historię. Twoje dzieło o przygodach księżniczki Małgosi i siedmiu okrąglutkich mandarynkach będzie pewnie miłe dzieciom do lat siedmiu, ale czy ta opowieść rozkocha w sobie nastoletniego czytelnika?
Raczej nie, więc musisz zrobić dobry research już na tym etapie, by dobrać odpowiedni język przekazu do swoich odbiorców. Przyda się także to później, do strategii marketingowej.
Jak zaplanować pisanie książki? Metodyka
Zanim przejdziemy do tworzenia pierwszego zdania, kilka słów o metodyce.
Ile zajmuje napisanie książki?
Ja napisałam jedną ze swoich książek w 3 miesiące. Ewa Mielczarek w miesiąc. Grand Hotel Granit dłużej redagowałam niż pisałam. Znam jednak pisarzy, którzy tworzą powieść całe lata. Wszystko zależy od Ciebie. Tego, jak sobie wszystko zaplanujesz i ułożysz w grafiku. Jeśli jesteś osobą przedsiębiorczą, zapraszam Cię na konsultacje, w trakcie których pomogę Ci wybrać treści do Twojego specjalistycznego poradnika. Wesprę Cię na kolejnych etapach, by powstające rozdziały przybywały regularnie, a spektakularne spotkanie autorskie odbyło się w najkorzystniejszym dla Twojego biznesu czasie. Pierwszy krok to odpowiednie zaplanowanie fabuły, w czym również pomagam na warsztatach literackich on-line.
Metoda płatka śniegu
Pisanie metodą płatka śniegu (ang. snowflake method) to podejście do pisania, które zostało stworzone przez Randy’ego Ingermansona, autora poradników z dziedziny pisania. Metoda ta jest strukturalnym podejściem do planowania i pisania powieści, której celem jest stopniowe rozwijanie pomysłu, zanim zacznie się pisać właściwy szkic. Jak metoda płatka śniegu wygląda w praktyce?
- Pomysł na jedno zdanie. Zacznij od stworzenia jednego zdania, które opisuje podstawową koncepcję twojej powieści. To ma być krótkie, zwięzłe stwierdzenie, które obejmuje główny wątek fabularny.
- Rozwinięcie pomysłu na akapit. Następnie rozwinięte to jedno zdanie w akapit, który zawiera kilka zdań. Dodaj informacje na temat głównych postaci, podstawowej fabuły oraz zakończenia.
- Rozwinięcie postaci. Przejdź do rozwinięcia postaci. Opisz ich motywacje, cele, konflikty i rozwój. Warto skupić się nie tylko na głównych postaciach, ale również na ważnych postaciach drugoplanowych.
- Tworzenie podstawowej fabuły. Rozwijaj fabułę, dodając nowe elementy i rozwijając historię. Dodaj watki poboczne, kluczowe momenty i konflikty.
- Rozwinięcie poszczególnych rozdziałów. Kolejny krok to rozwinięcie pomysłu na poziomie rozdziałów. Dla każdego rozdziału stwórz krótki opis, co się w nim wydarzy.
- Rozwinięcie poszczególnych scen. W miarę możliwości, po prostu zacznij rozwijać poszczególne sceny w ramach rozdziałów. Określ miejsce, postacie obecne, cel danej sceny, konflikt i rezolucję.
- Utworzenie szczegółowego planu. W końcu utwórz szczegółowy plan każdego rozdziału i każdej sceny. To może obejmować dialogi, opisy, emocje postaci i inne partie tekstu.
- Rozpoczęcie pisania. Po zakończeniu tego procesu, będziesz mieć już dość szczegółowy plan swojej powieści. Teraz możesz zacząć pisać swe dzieło, mając solidną strukturę i plan, który pomoże ci unikać blokad pisarskich.
Metoda płatka śniegu jest strukturalnym podejściem, które pomaga autorom unikać pisarskiego chaosu i utrzymać kontrolę nad narracją. Nie jest to jedyny sposób na pisanie, ale może być przydatny dla tych, którzy cenią sobie uporządkowany proces planowania przed przystąpieniem do właściwego pisania.
Moja metoda
Pomaga z kolei na dokładne ustalenie, w którym dniu skończysz pracę nad powieścią. Tak, jest do tego stopnia dokładna. Jeśli chcesz ją poznać, a przy okazji wzbogacić swoje słownictwo, dowiedzieć się ciekawostek o żywotach pisarzy, uzyskać mocne podwaliny teorii literatury, poznać innych piszących oraz mieć motywację do pisania, koniecznie weź udział w wiosennych warsztatach pisarskich on-line.
Metoda karteczkowa lub excelowa
Znam twórców (i kiedy tworzę opowieści fantasy, sama się do nich zaliczam), którzy pracują… na ścianie. Do niej przyklejają karteczki samoprzylepne albo elektrostatyczne i dowolnie je przesuwają, w taki sposób budując fabułę. Kiedy nie mam kilkudziesięciu bohaterów, wystarczają mi skromne karty pracy Bohater Prawdziwy i notes, ale gdy pojawiają się czasoprzestrzenne rozgałęzienia w multiwersum…
Może być przydatny również Excel. I tak, osoby, które tworzą plany w tabelkach, by uporać się ze swoją książką, to wciąż autorzy, nie programiści. W danym momencie arkusz kalkulacyjny może okazać się faktycznie dużo bardziej przydatny, by ogarnąć wszystkie wątki w książkach, niż najlepszy program do pisania. Ale i na programy warto poświęcić kilka akapitów.
Jak napisać książkę? Narzędzia dla autorów – co przydaje się podczas pisania książki?
Notes i długopis.
Komputer i gniazdko do prądu.
Kawa lub inne napoje.
Ja tam jestem minimalistką, natomiast wiem, że istnieją inne osoby, które myślą w sposób tradycyjny mniej, a bardziej technologiczny, przyszłościowy, więc do pisania używają specjalnych aplikacji. Jeżeli i Ciebie interesują specjalne narzędzia dla autorów, przedstawiam Ci 12 aplikacji do pisania. Czytelnik akurat będzie mieć gdzieś, w czym powstała Twoja książka, jeśli pokocha Twoich bohaterów i przyjmie ich punkt widzenia jak swój, więc niech nie będzie to sprawa, która spędza Ci sen z powiek, okej? Najważniejsze jest pisać! Nieważne w jakiej aplikacji. Aczkolwiek to tylko moje stanowisko i… Właściwie trochę je zaneguję, bo jeśli chodzi o pisanie odręczne, to tak, robi to dużą różnicę, o czym nagrałam dosyć ciekawe wideo. Jak pisanie odręczne kształtuje nasz mózg? Dowiedz się koniecznie!
FILM
Jak napisać książkę? Piszemy pierwsze zdanie
Nadszedł czas na napisanie pierwszego zdania. Pierwsze bywa najtrudniejsze. Nie da się tego zrobić tak po prostu. Pierwsze zdanie w dobrej książce jest kluczowe, ponieważ ma za zadanie zaciekawić czytelnika, zaintrygować go i skłonić do kontynuacji czytania.
Zdanie to może zawierać element zaskoczenia, tajemnicy lub niespodzianki, które pobudzają ciekawość czytelnika. Na przykład: W dniu, w którym umarłam po raz pierwszy, widziałam ciemność.
Autor może użyć pierwszego zdania do stworzenia silnej atmosfery, która od razu przeniesie czytelnika w świat powieści. Przykład: Deszcz spływał po ulicach miasta, tworząc kręte strumienie, które zmywały zebraną na chodnikach złość.
Rozpoczęcie książki od momentu intensywnej akcji może zaciekawić czytelnika od samego początku. W ostatniej chwili przed zderzeniem z ziemią, pomyślałam o wszystkich niewyrażonych słowach.
Nie bój się pójść po bandzie.
Sprawdź, jak pierwsze zdanie piszą wielcy mistrzowie, a potem zastanów się, czy w Tobie i Twojej historii tkwi coś wyjątkowego, co możesz to wyeksponować właśnie w tym pierwszym zdaniu.
Tworzymy bohaterów powieści
Zapraszam Cię do wypełnienia kart pracy Bohater Prawdziwy, dzięki którym przejdziesz przez podstawowe etapy tworzenia bohaterów powieści. Notatki, które zrobisz, sprawią, że gdy piszesz książkę, nie pogubisz się w procesie. Twój bohater nagle nie zmieni koloru oczu z zielonego na niebieski. I w trakcie fabuły nagle nie zmieni miejsca zamieszkania z trzeciego piętra na dziewiąte. A jako redaktorka doskonale wiem, jak często zdarza się to w historiach początkujących pisarzy. Karty pracy Bohater Prawdziwy to ogromne ułatwienie procesu twórczego!
Czas i miejsce akcji
W swoim życiu trafiamy do najróżniejszych lokacji. W wakacje wypoczywamy nad morzem, w hotelu, pośród gór, w urokliwym pensjonacie… Nasze domy składają się z kuchni, łazienek, salonów i sypialń… Różne są miasta, a w nich każda dzielnica może mieć inny klimat. Warto dopracować zarówno przestrzenie w książce, jak i czas. Jak to zrobić dokładnie? Zapraszam Cię do wpisu o sztuce tworzenia opisów miejsc. Odpowie na Twoje pytanie związane z pisaniem całego akapitu dobrej treści.
Edycja tekstu
Gdy postawisz ostatnią kropkę, schowaj tekst do szuflady. Na miesiąc lub trzy, a może nawet na pół roku. Chodzi o to, by nabrać odpowiedniej perspektywy. Jeśli chcesz wiedzieć, jak napisać dobrą książkę, wiedz, że zanim siądziesz do redakcji, trzeba dać tekstowi odleżeć. Bo z książką jest jak z serem. Musi dojrzeć, zanim się ją pokroi, a edycja tekstu to jest właśnie często takie krojenie, usuwanie niepotrzebnych zdań i głównie redukcja.
Kiedy stwierdzisz, że na każdej jednej stronie prezentujesz najwyższy obecnie dostępny Ci poziom, gdy masz za sobą już czytanie książki na głos i sprawdzenie, jak brzmi Twój język, czy została zachowana rytmika, czy to, co stworzyłeś/aś ładnie brzmi dla ucha, możesz przesłać tekst do recenzji przed wydaniem.
Uwagi, które otrzymasz od recenzenta, nanieś na tekst, o ile się z nimi zgadzasz. Po raz kolejny dopracuj swoją książkę zgodnie ze wskazówkami. A potem przejdź do kolejnego etapu.
Korekta i redakcja tekstu – czym się różnią? Co wybrać?
Po recenzji możesz albo skorzystać z usług redaktora, albo korektora. Czasem nie jest to konieczne, bo Twój tekst, po wprowadzeniu poprawek z recenzji lub uzyskaniu korzystnej opinii będzie tak dobry, że redakcją i korektą zajmą się już w wydawnictwie, po podpisaniu umowy wydawniczej. Jednakże jeśli jesteś początkującym pisarzem, w recenzji może zostać zawarta cenna wskazówka, by z redaktorem popracować wcześniej i zwiększyć tym samym szanse na zostanie przyjętym w poczet autorów wydawnictwa.
Redakcja książki to gruntowne przeróbki w tekście, dotyczące fabuły, bohaterów, języka.
Korekta to poprawianie tekstu pod względem ortografii i interpunkcji.
Najczęstsze błędy pisarza, czyli jak nie pisać książki!
Jak nie pisać książki? Mało kto zadaje sobie takie pytanie, a szkoda. Jako redaktorka i nauczycielka kreatywnego pisania, dużo wiem w tym zakresie. Błędów popełnianych przez debiutantów jest cała masa. Powstał na ten temat taki chociażby film.
Jak wybrać dobry tytuł książki?
Wybór dobrego tytułu dla książki to ważny krok, który może znacząco wpłynąć na to, jak czytelnicy postrzegają Twoje dzieło. Oto kilka wskazówek.
- Oddaj istotę książki w tytule. Twój tytuł powinien w jakiś sposób odzwierciedlać główną treść lub temat książki. Czytelnicy powinni mieć pojęcie, o czym może być książka, patrząc na tytuł. Zanim zdecydujesz się na konkretny tytuł, przetestuj różne opcje na swojej grupie docelowej. Sprawdź, który tytuł wydaje się najbardziej przyciągać czytelników. Pisanie książki może okazać się tak samo ważne, jak pisanie tytułu książki!
- Zaintryguj czytelnika. Wybierz tytuł, który zaintryguje czytelników i skłoni ich do chęci sprawdzenia, co kryje się w środku książki. Może to być pytanie, zagadka lub fragment zdania, który budzi ciekawość.
- Bądź oryginalny. Unikaj powszechnie używanych fraz i staraj się być… sobą.
- Konkretne słowa. Użyj mocnych, nasyconych znaczeniem słów, które przyciągną uwagę czytelników. Pisanie książki wymaga odpowiedniego operowania stylem. By go wyszlifować, sięgnij po STUDIUM STYLU. Zeszyt ćwiczeń nr 1 dla pisarzy, którym zależy, by napisać dobry tekst.
- Zwróć uwagę na emocje. Jeśli to możliwe, staraj się, aby tytuł oddawał emocje związane z książką. Czy to jest historia pełna napięcia, tajemnicy czy wzruszeń?
- Zastosuj środki stylistyczne. Skorzystaj z zasobów poetyki (aluzji, metafor czy symboli), aby nadać tytułowi dodatkową głębię i znaczenie.
- Sprawdź dostępność. Przed ostatecznym wyborem upewnij się, że wybrany tytuł nie jest już używany przez inną znaną książkę. Chcesz przecież uniknąć zamieszania i konfliktów prawnych, prawda? I pamiętaj o SEO. SEO w dzisiejszych czasach to potęga, której nie można lekceważyć.
- Zastanów się nad tytułami po napisaniu książki. Czasami najlepszy tytuł pojawia się po napisaniu książki, gdy już masz pełniejsze zrozumienie jej treści i głównego przesłania.
Pamiętaj, że tytuł jest ważny, ale również okładka i opis książki mają wpływ na to, czy czytelnicy zdecydują się na przeczytanie Twojego dzieła. Warto zadbać o całość prezentacji, aby skutecznie przyciągnąć uwagę potencjalnych czytelników.
Wydawanie książki
Jeśli jest w Tobie gotowość, a Twoja książka została ukończona, sprawdź moje kolejne materiały na temat wydawania i marketingu książki.
- Sprawdź, czy jesteś gotów na wydanie książki. Test 10 pytań
- Jak wydać książkę? Kompendium wiedzy
- Self-publishing. Wady i zalety
- Co robić, kiedy odpowiedź od wydawcy nie przychodzi?
- 17 błędów, które dyskwalifikują Twój tekst u wydawcy
- Jak zabezpieczyć tekst przed kradzieżą? Poznaj prawo autorskie
- Ile stron powinna mieć powieść, a ile tomik poetycki?
- Jak wydać tomik poetycki i zaistnieć?
Pamiętaj, by zapisać się na newsletter, gdzie otrzymasz informacje o szkoleniach z zakresu wydawania i marketingu książki.
Osoby zapisane na newsletter czyli Załoga Fabryki Dygresji otrzymują pierwszeństwo w rezerwacji miejsc na organizowanych przeze mnie warsztatach i szkoleniach.
Miejsca rozchodzą się szybko, więc lepiej trzymać rękę na pulsie! A dodatkowo móc otrzymywać atrakcyjne cenowo oferty.
Powodzenia!
Twoja
__________________________________
Ten blog jest dla Ciebie. Wszystkie treści tworzę, by dodać Ci wiatru w żaglach! Pomóż mi zdobyć i przekazać Ci jeszcze więcej ciekawej wiedzy: wesprzyj tę formę twórczości, stawiając mi kawę. Dobro wraca!