Wydawnictwa vanity (usługowe) budzą sporo kontrowersji. Autorzy, którzy nie potrafią uzbierać pieniędzy na opublikowanie swojego debiutu w tym typie wydawania, nie szczędzą złośliwości dla twórców, którzy postanowili w siebie zainwestować. Z kolei istnieje sporo firm usługowych, w których jakość pozostawia wiele do życzenia. Jestem przekonana, że wydanie książki usługowo jest bardzo dobrym pomysłem na debiut literacki. Dla kogo i dlaczego?

Pochodzący z języka angielskiego termin vanity press oznacza wydawcę, który żeruje na próżności autora. Wie, że pisarz jest w stanie zapłacić, by wreszcie wydać swoje teksty i zaspokoić tym samym swoje ego. Jest w tym sporo prawdy, ale nie oszukujmy się. Pisarze w większości są próżnymi istotami. Polski rynek wydawniczy, wykreowany przez dużych, tradycyjnych wydawców, nie ułatwia debiutu osobom z nieznanym nazwiskiem, które nie wiedzą, jak się zaprezentować. Dlaczego więc nie skorzystać z usługi, a przy tym zdobyć trochę doświadczenia w branży wydawniczej?

Uważam, że wydawanie książki usługowo jest dobre dla osób, które dysponują kilkoma tysiącami złotych i nie mają czasu na wgłębianie się w koordynowanie procesu wydawniczego. Dzięki debiutowi możesz bowiem później śmiało z podniesioną głową do wydawcy tradycyjnego z następną książką i z dumą powiedzieć: ja już nie jestem pierwszym lepszym chłystkiem, co to mu się marzy wydanie książki. Jestem autorem po publikacji. Miałem spotkania autorskie. A kolejna książka jest jeszcze lepsza. Voila!

Jakie mogą być zalety publikowania książki w wydawnictwie usługowym? (Mogą, ponieważ nie muszą, o czym pisałam w poście o wadach wydawnictw usługowych.

10 pułapek, które czyhają na Ciebie w wydawnictwie usługowym (vanity press)

Trzeba najpierw dowiedzieć się, czy dana firma faktycznie jest w stanie nam zaoferować takie warunki. Najlepiej spytać autorów, którzy mieli już styczność z danym wydawnictwem. Jeśli ich nie znasz, możesz poszukać w Internecie, m.in. w grupie Kobiety piszą, do której serdecznie zapraszam wszystkie twórczynie).

1. Szybkość

Trzy miesiące, cztery, a czasami tylko dwa. Wszystko w zależności od długości tekstu oraz preferencji autora. Wydawnictwo usługowe jest w stanie przychylić się do zrealizowania potrzeb autora a propos terminu. Vanity press to bardzo elastyczna forma wydawania. Jeśli więc nie masz zamiaru dłużej czekać na odpowiedź wydawcy tradycyjnego, wydawnictwo usługowe wyjdzie Ci naprzeciw. To idealna forma publikacji dla każdego niecierpliwca!

2. Wpływ na proces wydawniczy

Chcesz mieć własną okładkę? Nie ma sprawy. Masz wizję, jak powinna wyglądać każda strona z początkiem nowego rozdziału? Podziel się nią z redaktorem, na pewno zostanie uszanowana. Nie zgadzasz się na skrócenie swojego tekstu w trakcie redakcji? Masz do tego prawo i będzie ono respektowane. Klient nasz pan!

3. Sprzedaż

Sporo wydawnictw usługowych ma własne księgarenki internetowe. Współpracuje również z dużymi hurtowniami, sprzedającymi książki przez Internet w atrakcyjnych cenach. Zdarza się również, że książki dystrybuowane są przez punkty stacjonarne, więc istnieje szansa, że trafisz kiedyś na swoją książkę na półce księgarskiej.

4. Autorska beztroska

To wydawca zajmuje się znalezieniem korektorów, łamaczy i grafików. Stara się zapewnić magazynowanie i system rozliczeń. Jedno z wydawnictw ma nawet prosty panel, w którym możesz się zalogować i w dowolnym momencie wypłacić honorarium. Twoje zadanie sprowadza się tylko do tego, że akceptujesz zmiany albo nie, a potem trzymasz w rękach swoją książkę.

No. Tylko co z promocją?

Autorzy wydający książkę w wydawnictwie usługowym są moją największą grupą klientów. Zapraszam zatem do zapoznania się z pakietami marketingowymi.

Wiem, było krótko, ale mam nadzieję, że treściwie. Gdybyście mieli jakieś pytania, zapraszam pod adres fabrykadygresji@gmail.com

Udanego tygodnia!

Wasza

Ile kosztuje wydanie książki? Ile można zarobić na książce?

Przygotowałam dla Ciebie specjalny kalkulator, który powie Ci, ile rzeczywiście powinieneś zapłacić za wydanie swojej książki. Kalkulator pozwoli Ci zaoszczędzić nawet kilka tysięcy złotych!
Dodatkowo opracowałam harmonogram wydania książki, który pokaże Ci, jakie czynności trzeba wykonać i ile mogą one potrwać.
Dzięki dwóm historiom bohaterów, z case study Zbyszka i Emki, zobaczysz, na co warto uważać w trakcie współpracy z podwykonawcami i wydawnictwem.
Ponadto przygotowałam kalkulator zysków, dzięki któremu zobaczysz, ile zarobisz na sprzedaży książki współpracując z hurtownią, a ile sprzedając książkę samodzielnie!
Wszystko w prostej formule dzięki tabelkom Excela! Wystarczy, że podasz swój e-mail, a kalkulator i dodatki trafią na Twoją skrzynkę.
* pola wymagane
/ ( mm / dd )

Skąd wziąć pieniądze na wydanie książki?

Napisałam książkę i co dalej?