Oto jedno z najczęściej zadawanych mi pytań. Kiedy rozsyłałam maszynopis Piromanów do wydawców, nie miałam pojęcia, że autor może płacić wydawnictwu za publikację swojej książki. Myślałam, że powinno być odwrotnie! Później wielokrotnie słyszałam to samo pytanie, kiedy pracowałam w wydawnictwie. Zadajecie mi je również często w mailach, więc już spieszę z dokładną odpowiedzią!

Przede wszystkim musicie wiedzieć, że tylko w określonych modelach wydawniczych autor musi finansować wydanie swojej książki. Chodzi tutaj o publikację w wydawnictwie usługowym albo self-publishing. Wydawnictwa tradycyjne inwestują w swoich autorów, lecz w przypadku debiutantów zdarza się to bardzo rzadko. Ponadto cena jest uzależniona od naprawdę różnych czynników, ale o tym za chwilkę.

Kto musi płacić za wydanie swojej książki?

Najczęściej autor, który debiutuje i nie udaje mu się nawiązać kontaktu z wydawcą tradycyjnym. Uważam, że wydanie książki w systemie self-publishingowym czy usługowo jest całkiem dobrym pomysłem na debiut literacki. Self-publisher zgarnia cały utarg z każdego sprzedanego przez siebie egzemplarza książki i taka inwestycja może mu się bardzo szybko zwrócić. Dodatkowo zdobywa cenne doświadczenie i rozeznanie w rynku wydawniczym. Wydawnictwa usługowe są raczej dla osób majętniejszych, które nie mają czasu lub ochoty koordynować procesu wydania książki. Tu należy pamiętać, że wydawnictwa usługowe narzucają spore marże na czynności wydawnicze. Nie mają też pewnej dystrybucji hurtowej, więc nie wiadomo, czy wydana książka faktycznie znajdzie się w księgarni. Więcej o rozmaitych niebezpieczeństwach oraz podstawach wydawania książki we wpisie Napisałam książkę i co dalej?

Można też na wydanie książki znaleźć dofinansowanie albo sponsora, więc to nie muszą być konkretnie Wasze pieniądze. Pamiętajcie, że istnieją różne organizacje i instytucje, z których można pozyskać fundusze. Crowdfunding to również dobre, choć niezwykle pracochłonne rozwiązanie.

Co składa się na cenę wydania książki?

Proces wydawniczy składa się z dwóch głównych elementów.

Pierwszym jest przygotowanie książki do druku. To redakcja, projektowanie okładki i layoutu publikacji, łamanie i szereg korekt. Im więcej jest tekstu (liczonego w arkuszach wydawniczych – 1 arkusz do 40 tys. znaków ze spacjami), tym dłuższe i droższe prace. Patrząc z ekonomicznego punktu widzenia wydawcy, nie opłaca się wydawać grubych książek.

Drugi etap to druk. Im więcej egzemplarzy drukujesz, tym niższa cena jednostkowa. Z reguły druk na maszynach offsetowych (powyżej 1000 egzemplarzy) jest tańszy niż na maszynach cyfrowych, ale o tym więcej w artykule pt. Jaki nakład ma mieć moja książka? Ile drukować egzemplarzy?

Największe koszty generuje marketing książki, ale bez niego nie ma szans na sprzedanie choćby egzemplarza. Dlatego pamiętaj: jeśli wydawca gwarantuje Ci dystrybucję, to koniecznie zapytaj go, czy to samo tyczy się promocji. Bo co z tego, że książka będzie dostępna w księgarni, skoro nikt o tym fakcie się nie dowie? Skąd będzie wiadomo, że można ją w ogóle kupić?

Od czego zależy koszt wydania książki?

1. Od jakości tekstu

Jeśli książka jest dopracowana, redaktor nie musi przekonstruowywać zdań i dopracowywać postaci, cena jest dużo niższa. Im mniej błędów w maszynopisie, również ortograficznych czy interpunkcyjnych, tym niższe są stawki za korektę. Więcej na ten temat tu: Wszystko o redakcji książki! Z kolei jeśli to tekst naukowy i jest upstrzony mnóstwem tabelek czy ilustracji, więcej będzie kosztować jego skład.

2. Od objętości tekstu

To proste: im więcej napisałeś, tym więcej trzeba zredagować, złamać i wydrukować.

3. Od nakładu i formy wydania

Czasami jest tak, że kiedy drukujesz mniej, wcale nie oszczędzasz. Poza tym cena druku książki zależy też od rodzaju oprawy (twarda/miękka/półtwarda), formatu (A4, A5, B5, itd.), uszlachetnień (skrzydełka, wstążeczka, folia UV, wytłoczki, itp.), użytych w druku kolorów.

4. Od formy marketingu

Można zrobić marketing po taniości. Jasne, że tak. Ale można też iść na całość. Tak naprawdę nie ma sufitu cenowego, jeśli chodzi o działania promocyjne. Przykładowo reklama w poczytnym czasopiśmie kulturalnym na 1/3 strony kosztuje od 6 do 10 tys. zł. Ale i za trzy tysiące złotych można przeprowadzić kampanię reklamową. Dlatego w celu jej opracowania polecam konsultację ze specjalistą. Jeśli potrzebujesz pomocy, zapraszam pod adres fabrykadygresji@gmail.com Jestem do Twojej dyspozycji.

NO TO ILE W KOŃCU KOSZTUJE WYDANIE KSIĄŻKI?!

Ogólnie i za tysiąc złotych dasz radę coś maleńkiego wyczarować, np. tomik poetycki w kilkudziesięciu egzemplarzach. Kiedy jednak zależy Ci na tym, by czytelnik sięgnął po Twoją książkę w księgarni, licz się z tym, że mniej niż 5 tys. zł nie wydasz.

Jeżeli chcesz poznać dokładną kwotę, ile powinieneś zapłacić za wydanie swojej książki, koniecznie zapisz się na mój newsletter. Otrzymasz kalkulator. Wystarczy, że uzupełnisz dwa pola! Wynik, który uzyskasz, pomoże Ci przy negocjacjach z wydawnictwem. Mówiąc w skrócie: będziesz wiedzieć, czy Cię kantują. 😉

Dołącz do Załogi Fabryki Dygresji!

Jeśli potrzebujesz motywacji, dzięki której wreszcie ukończysz swój tekst, szczegółowych porad na temat wydawania oraz marketingu książki, dobrze trafiłeś!
W gratisie też pierwsze strony mojego e-booka 7 grzechów głównych debiutanta!
* pola wymagane

Pamiętaj, że we wszelkich kwestiach związanych z wydawaniem książki możesz na mnie liczyć. Więcej o moim doświadczeniu zawodowym w zakładce O mnie. Tymczasem zapraszam Cię do polubienia mojej strony na Facebooku.

Czy wpis był przydatny? A może potrzebujesz więcej informacji z tego zakresu? Daj znać w komentarzu!

Tymczasem!

Twoja

Recenzja książki przed wydaniem? Od tego należy zacząć!

Jaki nakład ma mieć moja książka? Ile drukować egzemplarzy?

Czy można nauczyć się pisania i jak to zrobić?

Ile kosztuje wydanie książki?

by Emilia Nowak time to read: 4 min
16

Chcesz przestać się bać i odważnie spełniać marzenia?

Być może Twoim celem jest napisanie i wydanie własnej książki. A może chcesz przespać całą noc i rano obudzić się z uśmiechem na ustach. Jeśli potrzebujesz wiedzy na temat realizacji swoich celów, osiągania dobrostanu

a także inspirujących opowieści, to jesteś w najlepszym miejscu. Otrzymuj dostęp do materiałów chronionych hasłem, zniżki na warsztaty oraz motywujące wiadomości. 

Dziękuję za zapis, a teraz sprawdź swoją skrzynkę mailową i potwierdź subskrypcję!

Specjalny newsletter dla Autorów! Pisanie to Twoja pasja? Chcesz, by Twoje opowieści podbiły serca tysięcy odbiorców? Marzysz o wydaniu książki? Dołącz do Załogi Twórców!

Wszystko w porządku - będziesz otrzymywać wiadomości specjalnie dla Autorów.